taos-pueblo

taos-pueblo

دیدن یک بنای خشتی مرتبط به دهه های گذشته واقعاً انسان را شگفت زده میکند، اگر شما نیز برای گردشگری به دنبال مقاصد گردشگری منحصر به فردی مانند بناهای خشتی هستید با ما همراه شوید.

به گزارش آلامتو وبه نقل از الی گشت؛ شاید یک بنای خشتی به دلیل ظاهر متزلزل و سستی که دارد، به نظر نیاید که بتواند به عنوان یک اثر باستانی مطرح شود.

البته قطعا استحکامی که یک بنای سنگی، آجری و حتی فلزی دارد در یک بنای خشتی وجود نخواهد داشت و به همین دلیل است که این آثار اغلب در برابر حوادثی چون زمین لرزه ها مقاوم نیستند. اما این دسته از آثار تاریخی ویژگی های منحصر به فردی دارند و بیننده در بین خشت و گل های زرد رنگ آفتاب خورده به واقع به عمق دوران رفته و گذشته ها را احساس می نماید. در این مطلب قصد داریم تعدادی از این بناهای خشتی را در سراسر جهان به شما معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید.

ارگ بم

arg_e_bam ارگ بم

بم یک مرکز تجاری موفق در مسیر جاده ابریشم از دوره ساسانی شناخته می‌شود. این شهر خشت و گلی در جنوب شرقی ایران به طور کامل از خشت، خاک رس و تنه درخت خرما ساخته شده است. دیوارهای ضخیم، کانال ‌های آب زیرزمینی که مصرف آب ۱۲ هزار نفر را پاسخگو بوده و برج ‌های نگهبانی جهت حفاظت از ارگ شهر از مهمترین خصوصیات این شهر باستانی به شمار می آید.

تائوس پوئبلو در نیومکزیکو

تائوس پوئبلو از خانه ‌های باستانی شهر نیومکزیکو است که از حدود هزار سال قبل محل سکونت مردم بومی است. این خانه های خشت و گلی از خشت خشک پوشیده شده و سقف شان از درختان سدر ساخته شده است. ترمیم دیوارهای ضخیم و گچ‌ بری این خانه‌ها از مراسم ‎های سنتی این منطقه است که مردم روستا هر ساله آن را انجام می دهند.

خیوه دیوار

مجموعه‌ای از مساجد و مدارس دینی صحرای کزیلکوم ازبکستان، خیوه دیوار نام دارد که جزو ۱۰ بنای خشت و گلی جهان به شمار می رود. به گفته باستان‌ شناسان، این مجموعه ۲۵۰۰ سال پیش توسط سام پسر حضرت نوح ساخته شده و قلعه نام گرفته است. حصار این قلعه به ارتفاع ۱۰ متر از خاک رس دریاچه خواک ساخته شده است.

چان چان

چان چان واقع در دره موچه کشور پرو، یک مجموعه شگفت‌انگیز از ساختمان ‌های خشتی و گلی است که در گذشته محل اسکان پادشاهان سلسله چیمو بوده است. این مجموعه شامل یازده ارگ است که مردم طبقه پایین، بیرون از دیوارهای آن زندگی می‌کردند.

سیوا واحه

سیوا واحه، بناهایی در مصر هستند از یک نوع گل محلی به نام کارشیف ساخته شده اند. این گل محلی از شن و ماسه جمع‌آوری شده از ساحل دریاچه تشکیل شده و در گذشته برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گرفت. سیوا واحه در مسیر تجارت دوران باستان قرار داشت و به دلیل چشمه های طبیعی و درختان نخل فراوانی که داشت، محل استراحت مسافران صحرا بود. با فروپاشی امپراتوری روم، این منطقه رونق خود را از دست داد.

مسجد جامع بوبودیولاسو

مسجد جامع بوبودیولاسو که در بورکینافاسو (غرب آفریقا) واقع شده است یک قرن قدمت دارد. این مسجد جامع از خاک رس و چوب ساخته شده و در حال حاضر مرمت آن نه به شکل سنتی (گل) بلکه توسط سیمان در حال اجراست.

مسجد جامع جنه

بزرگ ترین ساختمان گلی جهان، مسجد جامع جنه در کشور مالی می باشد. مسجد جنه حدود یک قرن قدمت دارد و در شهرستان جنه در نزدیکی استان تیمبوکتو باستان قرار گرفته است. بازار متنوع و رنگارنگی که در مجاورت این مسجد دایر است رونق این منطقه را دوچندان کرده است.

شیبام

شیبام نام منطقه ای در کشور یمن با ساختمان‌ های بلند قرن ۱۶ است. به منظور حفاظت از حمله دشمنان، ارتفاع این ساختمان های خشت و گلی، ۴۰ متر در نظر گرفته شده است. این ساختمان ‌ها برای محافظت در مقابل باران و فرسایش بارها بازسازی شده اند.

The post زیباترین بناهای خشتی جهان appeared first on آلامتو.

]]>

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: